OutdoorSports

Fagene på OutdoorSportslinjen er ”O-løb”, ”Mountainbike”, ”Klatring og Træklatring”, “Basisfriluftsliv”, “Hiking” og “Friluftshåndværk”.

På denne linje er naturaktiviteterne i højsædet, og du vil lære forskellige former for friluftsliv at kende. Det at være i den danske natur, stiller krav til udstyret og kræver et godt kendskab til vejr og vind, og ikke mindst orientering. I værkstederne vil du bl.a. kunne fabrikere din egen kniv, og i samarbejde med de andre, vil du lære at bygge en svedhytte, og lære hvordan du kan bruge naturen som dit eget spisekammer.

Samarbejde er vigtigt, når man er af sted på tur, og det at indgå i et gruppefællesskab bliver en vigtig del af din undervisning. Du vil opleve personlig udvikling gennem udfordrende aktiviteter, og du vil prøve ting, hvor du også skal turde træffe et valg.
Er du en frisk person, der kan lide at fordybe sig i sine interesser og står natur og personlig udvikling højt på din ønskeseddel, når du skal vælge efterskole?

Ønsker du et efterskoleår med udfordringer og nye oplevelser vil OutdoorSports-linjen på Roskilde Outdoor Efterskole være dit rette valg.

Vi glæder os til nye eventyr sammen med dig!

O-løb

I O-løb vil du lære at orientere dig efter forskellige korttyper, at tegne og memorere dine egne kortskitser, og du vil i løbet af året udvikle dig til en ren orienteringshaj. Vi vil arbejde med forskellige måder at orientere sig på, og vi vil bruge både GPS, stjerner og almindelige kort i vores træning. Du tilegner dig en viden, som du kan gøre brug af i resten af dit liv, og du vil oven i købet komme i god form imens!

Mountainbike

Mountainbike (MTB) handler om at få pulsen op, holde balancen, tænke fremad og handle lynhurtigt i uforudsete situationer. Du skal ud på smalle stier, passere små vandløb og navigere mellem rødder og buske og selvfølgelig kæmpe dig op ad stejle bakker for at kunne nyde suset, når du i fuld fart racer ned gennem mudderet igen.

I faget MTB lærer du at beherske teknikker til smalle stier, stejle bakker og udfordrende nedkørsler. Du lærer også om træningsprogrammer for MTB, og hvordan du forbedrer dig både teknisk og fysisk.
At kende sit udstyr er vigtigt for at kunne handle hurtigt og blive endnu bedre. Du vil som en del af faget lære, hvordan du vedligeholder og udskifter vigtige dele på din cykel.
MTB er fantastisk fysisk træning og kan i mange tilfælde hjælpe med at rykke personlige grænser, som kan gavne dig i mange andre sammenhænge.

Klatring og træklatring
I faget klatring og træklatring bliver du introduceret til sportsklatring (indendørs på klatrevæg), bouldering som er klatring på store sten og lave klipper, samt træklatring i de omkringliggende skove. Du vil blive undervist i grundlæggende færdigheder i klatring og få god mulighed for at arbejde med din eventuelle højdeskræk. Klatring handler i høj grad om sikkerhed, tillid og samarbejde. Du vil derfor gennem undervisningen få en forståelse for det anvendte udstyr, kommunikation med dine klatremakkere og sikring, hvad enten det er, som spotter, når vi bouldrer eller som bagstopper, når vi klatrer på væg og i træer. Klatring kræver både fysik, smidighed og mental styrke, så det er et fag, hvor du garanteret kommer til at rykke grænser.

Mulighed for certificering: Certifikat efter dansk klatreforbunds normer for sikringskursus S1 og S2.

Basisfriluftsliv

Friluftsliv omhandler alt fra overnatning i det fri, orienteringslære, madlavning og etablering af lejrplads, til selvbyggede svedhytter, madlavning over gammelmandsild og jordovnsbagte kyllinger. Du vil lære de basale færdigheder, som er forbundet med det frie liv i naturen, og du vil få en på opleveren!

Når du har fulgt faget friluftsliv vil du bl.a. kunne følgende:

• Orientere dig om natten såvel som om dagen
  • Kunne etablere en lejrplads
  • Sætte et måltid sammen ud fra naturens fødekammer
  • Vide hvordan man planlægger og udfører en friluftstur

Hiking

Hiking eller vandring foregår til fods. Faget vil beskæftige sig med vandreture i naturen, og lære dig mange spændende tips og tricks til, hvordan man får en fantastisk tur i det fri. Vi vil bl.a. arbejde med orientering og forskellige vandreteknikker. Derudover vil du lære, hvordan du pakker en rygsæk bedst muligt, hvilke faktorer du skal tage højde for, når du planlægger en tur, samt hvordan du vælger den bedste rute igennem forskelligt terræn. Det at være på tur kræver energi, og derfor vil vi også arbejde med kost og ernæring i forhold til at skulle klare sig i naturen i kortere eller længere perioder. Du vil opleve både korte og lange vandreture, hvor såvel din udholdenhed, som dine samarbejdsevner kan blive afprøvet.

Friluftshåndværk

I friluftshåndværk skal vi bruge hænderne til at designe og producere vores eget turudstyr. Du kommer til at stifte bekendtskab med forskellige materialer, og vil bl.a. komme til at lave en kniv og måske sy, filte eller strikke din nye turbeklædning. Håndværk er mange ting, og vi vil prøve at finde en praktisk tilgangsvinkel til det at være på tur. Det at skabe ting fra bunden, og med naturens egne produkter gør den næste tur endnu sjovere, fordi man selv har været med til at lave sit grej. I friluftshåndværk går vi ikke ned på udstyret!